Onrust
het ideale huis heeft
ruime kamers, licht
door grote open ramen
en zicht op groen
in de tuin sta jij gebogen
over de Toscaanse rozen
of je luistert, het hoofd
wat schuin, naar de zang
van een lijster of een vink
achter de meidoornhaag
liggen de sporen naar
het station op loopafstand
zodat ik ’s nachts
het reizen hoor
weg kan gaan
en dan weer
thuis kan komen
Handbewegingen
omdat ik wil vergeten
ga ik naar ons huis
als ik niet kan vergeten
kan ik misschien anders
als ik niet ongedaan kan maken
kan ik misschien iets nieuws
ik kan voor het huis gaan staan
en jij achter het raam, je zwaait
zwaaien betekent vervolg
je zegt tot straks of tot ziens
of je wenkt, wenken betekent
kom binnen, kom terug
Christine Van den Hove
Christine Van den Hove (Ninove, 1957) debuteerde in 2019 met haar roman Colombe bij uitgeverij Kartonnen Dozen in Antwerpen. Twee jaar later verscheen een tweede roman, Het huwelijk, bij de Wereldbibliotheek. Ze werkt momenteel aan een derde roman.
Met de bedoeling dat dit haar proza ten goede zou komen, begon ze in 2020 poëziecursussen te volgen bij Ingmar Heytze, Ester Naomi Perquin en Peter Swanborn. Sindsdien neemt poëzie in haar leven evenveel plaats in als proza. Van haar hand verschenen gedichten in o.a. Het Gezeefde Gedicht, Poëziekrant, Poemtata en de kalender van De Sprekende Ezels. Ze haalde met twee gedichten de top 100 van De Gedichtenwedstrijd (13e editie, 2021).
Haar gedichten zijn pogingen om het onnoemelijke zichtbaar te maken. www.christinevandenhove.com
Met de bedoeling dat dit haar proza ten goede zou komen, begon ze in 2020 poëziecursussen te volgen bij Ingmar Heytze, Ester Naomi Perquin en Peter Swanborn. Sindsdien neemt poëzie in haar leven evenveel plaats in als proza. Van haar hand verschenen gedichten in o.a. Het Gezeefde Gedicht, Poëziekrant, Poemtata en de kalender van De Sprekende Ezels. Ze haalde met twee gedichten de top 100 van De Gedichtenwedstrijd (13e editie, 2021).
Haar gedichten zijn pogingen om het onnoemelijke zichtbaar te maken. www.christinevandenhove.com